söndag 10 maj 2009

I Oskarshamn mm

Puss på dig, Enya
Magnus och Enya

Katarina och Anne



Igår, lördag, packade vi in oss i bilen och for till Oskarshamn. Väl där klev jag och Zorro ur med pick och pack (att åka på övernattning med hund kräver nästan samma volym på packningen som när man förr i världen for bort med barn!) hos Katarina. Klas fortsatte till Kalmar för 50-årigt studentjubileum.
Katarina och jag började med fika på en av hennes båda uteplatser - den med sol och utan blåst. Sedan tog vi med Zorro på motionstur och därefter for vi alla tre iväg först till Davids kemposeminarium och därefter till kyrkogården i Döderhult, dvs när vi väl konstaterat att ingen av oss hade tillgänglig bil men att Magnus´ bil var disponibel några kvarter bort.
Så gick vi till Magnus, det näst äldsta barnbarnet, och fick se både hans och Annzes alldeles nyinflyttade lägenhet. Och så fick vi träffa Enya, deras fina vita 1-åriga schäfertik. Zorro och Enya fann varandra och lekte å det livligaste - tur att det hör till en uteplats också till Magnus´ lägenhet.
Så vandrade vi tillbaka till Katarina. Där hade Anne satt på grillen och vi åt och drack gott och länge. Och i morse kom Klas tillbaka från Kalmar och vips var vi tillbaka på Askö efter ett väldigt trevligt dygn där jag hann träffa både Katarina och Anne och alla tre barnbarnspojkarna. Och David har startat en blogg och nu har jag redan kommenterat tre av hans inlägg... Beskäftig mormor?
På eftermiddagen hann jag fortsätta mitt sående och mitt vattnande och mitt ogräsuppdragande. Jag tog också en promenad med Zorro till Strömsudden, där han njutningsfullt klev ner i vattnet och simmade en stund. Och på hemvägen, under över alla under, fann jag en slänt fylld av utslagna Adam och Eva bland massor av lika utslagna gullvivor. Så vackert men så tidigt!
På kvällskvisten fick vi besök av Berit i Flatvarp med den förtjusande lagottovalpen Ville. Han påminner om Zorro under hans första sommar. Zorro och Ville lekte och gjorde det mycket mjukare än vad leken med Enya var. Undrar om lagottos (heter det så?) leker med varandra på ett särskilt sätt - lite kusinaktigt... Det var trevligt att göra både Berits och Ville bekantskap.
Nu har jag läst handlingarna till morgondagens gruppmöte. Vi startar tidigt men stänger huset bara högst tillfälligt. Om två veckor är vi tillbaka!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej mormor,

arbiträr betyder även godtycklig :)

/D