tisdag 12 maj 2009

Kalle på Hälla

I kväll fick jag veta att Kalle på Hälla har dött. Karl Andersson hette han egentligen och han var min mormors kusin. Han blev nästan 106 år gammal. Under sin krafts dagar var han skeppare med egna skutor. och bodde under sina sista år på ålderdomshemmet i Västra Ed.
Kalles mamma hette Gerda och var halvsyster till Lotten, som var min mormors mor. Jag har funderat lite över barn och deras så varierande livskraftighet. Lotten mor, Cajsa Lisa, födde sju barn mellan 1846 och 1861. Vid det sista barnets födelse dog hon. Av de sju barnen dog fyra under barnaåren. Fadern gifte om sig och också i det nya äktenskapet föddes sju barn, åren 1866-1881. Alla dessa barn uppnådde vuxen ålder.
Och Gerda, Kalles mor, fick elva barn som alla växte upp och blev gamla och längst levde alltså Kalle, 106.
Jag mötte Kalle första gången 1991 när vi just hade köpt vårt Asköhus. Tillsammans med Birgit hälsade vi på honom och hans Karin på Hällen, deras skärgårdshemman där de bott sedan tidigt 30-tal. Jag minns att, innan vi kom, hade han ensam varit på sjön och lagt flundrenät. När såg man sist en så vital 90-åring!

Inga kommentarer: