söndag 23 augusti 2009

Läsning

Inte lätt att hitta tid för läsning när man har hund - ens på sommaren. Några böcker har det i alla fall blivit även denna sommar, både som läsning och som lyssning. Lyssnar gör jag i mobilen via Storytel, en ny bekantskap för mig. Man kan årsabonnera och får då lyssna på hur många böcker som helst under detta år. Just nu lyssnar jag på Hypnositören av Lars Kepler (pseudonym för ett par makar, vars namn jag inte kommer ihåg). Nyutkommen kriminalroman, finns i alla bokhandelsfönster. Lång lyssnsingstid, 16 timmar, den räcker länge!
Parallellt med lyssnandet läser jag Carsten Jensens Vi, de drunknade. Den kommer också att räcka länge med sina 700 sidor. Men dessa sidor är väldigt fängslande med sin berättelse om havet och människorna under olika tidsperioder. "Vi" i bokens titel är invånarna i den lilla staden Marstal i Danmark. Man får möta dem ibland gruppvis, ibland individuellt. Martin och Klas fick båda två boken i julklapp av mig. Martin säger att det är den bästa bok han någonsin läst. Pröva så får Du se!
En vacker söndag, sol och värme. Skogspromenad med Zorro. Tvättstugan. I morgon ska vi köpa en klippmaskin. Man härdar inte ut med att se hans vilda rufs med tovor här och där...

Inga kommentarer: