lördag 29 augusti 2009

Stockholmsresan

Tisdag-onsdag-torsdag var det tjejdagar i Stockholm - kan man kalla dem "tjej-" när alla tre deltagarna har fyllt 70? Som varje sommar träffades Inga-lill, Boel och jag, vi gör det ömsom hos den ena och ömsom hos den andra. Den här gången var det Inga-lills tur att stå för värdskapet. Boel och jag fick välja om vi skulle träffas hos Inga-lill på Öland eller hos henne i Stockholm. Båda var vi sugna på kulturupplevelser så vi valde Stockholm. Det blev olika kulturinriktningar: teater, utställningar, växter och mat. Samt inslag av hypernostalgi för min del...
Typiskt nog så hade jag glömt kameran i Örebro. Jag tog bilder med mobilen och en vacker dag lär jag mig nog hur man för över dem till datorn. Då kommer de i bloggen!
På tisdagskvällen var vi på Dramaten och såg Gäckanden av Marie-Louise Ekman. En pjäs om att bli gammal - passande tyckte vi. Tankeväckande och rolig, vi njöt varje stund. På onsdagen for vi tidigt till Gustavsbergs porslinsfabriks museum. Där såg vi utställning av Wilhelm Kåges produktion. Det blev många utrop i stil med "en sån hade jag på 50-talet". Nostalgi även där, alltså. På återfärden från Gustavsberg for vi till Saltsjö-Duvnäs, där jag ju bodde under hela min barndom och uppväxt. Alla vägar var smalare än jag minns dem och backarna var brantare. Mitt barndomshem såg ut som förr, trädgården var lika icke-skött som då och växterna var desamma. Jag ville ringa på och fråga om jag fick komma in och se hur det såg ut inomhus men ingen var hemma. Grannen tvärs över kom och berättade att kvinnan i familjen just hade åkt iväg. Idag fyllde hon 40 och skulle säkert bara hämta något...
Men vi fortsatte genom Duvnäs, jag tittade noga på alla hus och tyckte att mycket var sig likt. Nu var vårt mål Övre gården, där vi hoppades få se Olle Nymans konst - och kanske få se en skymt av barndomsvännen Nisse. Men Olle Nymans konst visades inte på onsdagar och Nisse bodde ju inte kvar... Men de hade kaffe och goda kakor...
På kvällen kräftfest hos Inga-lill.
Torsdagen for vi iväg till Rosendals trädgårdar på Djurgårn. Där strövade vi bland växterna och njöt av sommarvädret. Så åt vi en fantastisk sallad till lunch. Inga-lill hade kaffekorg med sig och kaffet avnjöt vi i Waldemarsuddes park, på en bänk vid vattnet.
Och sedan var det dags att fara iväg till bussen, för min del, och tåget, för Boels.
Glada dagar med mycket prat och många upplevelser blev det! Och, som sagt, bilderna kommer sedan!
Nu är vi på Askö. Jag och Zorro har plockat kantareller både idag och igår. Ska snart iväg till Loftahammarsutställningen. Då blir det bara Klas och jag, Zorro har det säkert bättre här hemma.

Inga kommentarer: