lördag 22 augusti 2009

Lördagsutflykt


Idag blev det äntligen av: lunch på Sjökrogen i Katrinelund i Stora Mellösa. Pappan till en av ägarna är bekant till oss. Varje gång vi träffas frågar han om vi varit där än - och nu har vi alltså det. Så trevligt ställe! En annan bekant mötte vi där, hon ansåg att det hör till att man varje sommar äter en lunch på Sjökrogen. Jag tror jag vill ta till mig hennes tradition i detta! Vilken anläggning! Vilken mat! Vi fick ett bord nästan som på en brygga, precis intill sjökanten. Där åt Klas abborre och jag fläskfilé. Zorro åt sin medhavda mat. Efter lunchen vandrade vi en stund i omgivningarna.
Hit skulle jag vilja föra gästande närstående!
Bilderna från Katrinelund blev lite konstiga, en del blev alldeles suddiga. Undrar just om min kamera håller på att lägga av. Om man klickar på den jag har tagit med här så kanske man kan se hur stranden är full av små byggnader. Bakom ser man ett jättestort hus som nog har varit ett magasin en gång i tiden när Katrinelund var en lastageplats för närliggande järnbruk.
Med Katarina är det som dagarna innan: fler provtagningar, ingen diagnos. Hon börjar tycka att dagarna på sjukhuset är långa, kanske ett tecken på lite bättring. Hon har många som engagerar sig: sönerna, grannarna och först och sist Anne. Jag tycker att det är sorgligt att vägen är så lång mellan Örebro och Oskarshamn. Tur att det finns telefon! Nästa veckoslut får jag träffa henne.
En huslig lördag också: torghandel, städning, inläggning av ättiksgurkor, inkokning av rödbetor.

Inga kommentarer: