fredag 14 augusti 2009

Mitt liv i Karlskrona

Majja och jag

Sten till minne av freden i Brömsebro 1645

Brömsebro

Picknick - under tak - vid Salvestaden

Hemma igen, hungriga

Majja med Lilla Frö


Punkarna Joar och Erik

Händelserika dagar här! Igår var vi på rundresa: Karlskrona-Brömsebro-Kalmar-Karlskrona. Med "vi" menas Christina, Majja, Erik, Eriks kompis Joar och så jag. Vi startade på morgonen mot, för barnen, okänt mål. Plan A, som gällde bad på Sturkö, gick inte att genomföra pga väder och vind. Vi följde plan B och där var målet äventyrsbadet i Kalmar. På vägen dit stannade vi i Brömsebro, besåg stenen som 1915 sattes upp till minne av freden i Brömsebro 1645 (ingen av oss kom dessförinnan ihåg exakt datum för denna händelse). Vi såg också bron över Bröms där alltså freden lär ha slutits. Se bilder. När vi ändå var där vandrade vi vidare en knapp km till platsen där Brömsehus byggdes på 1400-talet. Vacker väg längs än men av bästningen syntes inte ett spår förutom platån där den stog och rester av vallgraven. Vi hittade också en gammal skvaltkvarn, gick in och besåg den noga.
Så fortsatte vi mot Kalmar, under stort hemlighetsmakeri, och vid "medeltidsstaden" Salve åt vi vår goda matsäck. Sedan direkt på äventyrsbadet och där stannade vi i flera timmar. Även jag åkte (5 ggr t o m) i den inbyggda vattenrutschkanan - trodde nästan att jag inför mig själv hade fallit för åldersstrecket! Så simmade Christina och jag 500 m som ren motion och det kändes ju bra.
Hemma igen hade Martin stekt pannkakor. Vid borget var vi många: förutom till familjen Drottman och mig räckte pannkakorna till Joar och till Majjas kamrat Rebecka.
I onsdags följde jag med Martin och Majja till Majjas ridlektion. Hon sitter säkert i sadeln, roligt att se.
Och Erik och Joar, de ägnar mycket tid åt datorer. Bl a ägnar de sig åt laning i miniformat, kanske man kan kalla det, dvs spelar spel med var sin dator här hemma.
Idag har jag lagt in ättiksgurka inför Drottmans vinter, och håller nu på att göra gelé av röda vinbär. Kräftfest inom familjen i kväll och återresa till Örebro i morgon bitti. Där väntar redan Klas och Zorro.

Inga kommentarer: