måndag 24 augusti 2009

TV-kväll och lite annat

En kväll framför TV:n. Rapport, där de omfattande bränderna i Grekland väcker medkänsla med de förtvivlade människor som mist sina hem. Kan det verkligen vara så som ryktet tydligen säger: att byggföretag tänder på för att komma åt mark att bygga nya hus på?
Vetenskapsmagasinet om epigenetik - ett helt nytt ord för mig. Jag förstod inte helt och hållet denna nya vetenskap men så mycket i alla fall som att den kan innebära (innebär?) en revolution i cancervården. Hönsens partnerval var nästa del i vetenskapsmagasinet, det hoppade jag över och lärde mig lite mer om "fostran av hundägare och rehabilitering av hundar" som mr Cesar säger. Sedan det bästa, i ettan, ett program om Selma Lagerlöf - helt fantastiskt.
Igår skrev jag om Lars Kepler och boken Hypnotisören, som jag lyssnar på. Idag står i Nerikes Allehanda en recension av en bok, Mästaren, skriven av den ena hälften av pseudonymen Kepler. Bakom pseydonymen döljer sig, vilket jag ju hade glömt, makarna Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril. Det är Alexandra som skrivit Mästaren, som handlar om August Palm och hans familj. Recensionen ger både ros och ris och lockar till läsning.
Dagen har varit varm och skön. En skogspromenad vid Karlslund på förmiddagen och en vandring längs Svartån till Slussen och runt USÖ på eftermiddagen blev vårt sätt att ta vara på den.
Min kamera, den kostade faktiskt 4000 för bara 4 år sedan, har lagt av helt. Jag gick med den till Foto 7:an men de skakade på huvudet och visade hur innanmätet på en digitalkamera ser ut. En ny kostar 3000. Men jag får på obestämd tid låna Klas´ lilla digitalkamera och avvaktar.
Katarina LITE bättre. Äter lite och t o m längtade efter blåbärsmuffins idag.
I morgon buss till Stockholm för samvaro med Boel och Inga-lill i dagarna tre. I morgon ska vi gå på Dramaten och se Gäckanden , "Marie-Louise Ekmans roliga och kärleksfulla pjäs om åldrande" som det står i annonsen. Marie Göranzon och Gunilla Nyroos spelar. Säkert en pjäs som passar tre 70-åringar!

Inga kommentarer: