söndag 6 december 2009

Kulturhelg i Stockholm

Tre barn, målning av Edvard Munch på Thielska

Lunch i bankirens badrum

Bians sångkör i Hagalundskyrkan

Klas, Mattias och Monica vid Görvälns slott i Järfälla

Nu är vi återkomna från Kgl Huvudstaden efter en väldigt innehållsrik, varierande och trevlig långhelg. Vi har njutit av födelsedagspresent både till Klas och till mig från Lars och Bian: middag på restaurang och teaterbesök. Det var i fredags med Zorro placerad hos Mattias som Lars och Bian, Klas och jag åt en god middag på Folkoperans restaurang och därefter såg Folkoperans föreställning av Pärlfiskaren. Vi njöt både av maten och föreställningen!
Vi övernattade hos Lars och Bian och efter en lååång frukost for vi iväg till Nationalmuseum och såg utställningen av Caspar David Friedrichs målningar och teckningar. Jag hade aldrig hört talas om denne konstnär förut men tyckte mycket om det jag såg på Nationalmuseums väggar. Så Thielska galleriet (och då hade Bian åkt iväg till sin körsångsgeneralrepetition) med lunch i hr Thiels f d badrum. På Thielska fäste jag mig särskilt vid Edvard Munchs målning Tre barn och jag tog en bild av den.
Så var det dags att hasta iväg till Hagalundskyrkan där alltså Bian och hennes körkamrater sjöng in julen. Och efter det återvände vi till Mattias och hans familj - och Zorro förstås - åt god middag även denna dag och satt länge och pratade, somnade sent.
Lång promenad idag i Mattias och Monicas närområde. Lunch och så åter till Örebro.
Långt telefonsamtal med Christina vars väninnas lilla barn har en livshotande sjukdom - en sån sjukdom där det inte finns minsta hopp om överlevnad. Så fruktansvärt, jag hoppas den unga familjen får all hjälp och allt stöd som finns att ge.
Nu har jag ägnat kvällen åt budget, verksamhetsplan och bostadsplan för Nämnden för funktionshindrade. Gruppmöte i morgon och sammanträde på onsdag.






Inga kommentarer: