måndag 7 december 2009

Sågad...

Min reaktion på Folkpartiets parboendegaranti var införd i NA i onsdags. Den har sågats, föga förvånande,av företrädare för folkpartiet men också, grundligt, av två av mina partikamrater.
Folkpartisterna skriver bland annat:"Ett fortsatt liv tillsammans kommer att ge många äldre en ökad trygghet och livskvalitet, men innebär även att den anhöriga kan vara en resurs och underlätta personalens arbete genom sin närvaro." Säkert är det så men mitt perspektiv, då jag skrev min debattartikel, var den andra sidan av medaljen: den friska makens/makans livssituation som medföljande till ett vårdboende.
Mina partikamrater menar att Socialdemokratena sedan 2006 agerat för parboendegaranti. Jag har letat och hittat en ändring i socialtjänstförordningen i december 2006 där makar, om båda har beslut om särskilt boende, har rätt att få bo i samma boende, kanske i var sitt rum men ändå i samma enhet. Kan det var detta som mitt parti menar med parboendegaranti, jag vet inte.
I så fall tycker jag att parboendegaranti är bra.
Jag minns en tid för länge sen när jag, under studietiden en kort tid jobbade på Stockholms stads remitteringsbyrå. Den hade till uppgift att placera människor på ålderdomshem och sjukhem, som det hette då. Det var ett förskräckligt ställe att jobba på. Min vän Boel jobbade där samtidigt och vi talar ibland fortfarande om tiden på remitteringsbyrån - nästan med en rysning. Även om båda makarna hade behov av vård gjordes inte minsta försök att erbjuda plats till dem i samma boende. Den som hade störst behov av alla som sökte fick första lediga plats. Vi föredrog ärendena för en placeringsläkare som avgjorde vem som hade störst behov och sedan var det bara att anvisa. Så, faktiskt, kan man säga att det dröjde 40 år mellan våra rysningar och tills det blev en förordning om att vård ska ges i samma enhet till makar som båda behöver särskilt boende.
I övrigt har det varit regn hela dagen. Jag har gått stavgång med Britta. Därefter försökte jag gå till Krämarn och handla men jagades ut av verbalt brandlarm, på svenska och engelska. Det kom aldrig någon brandbil för det visade sig att det blivit en incident i samband med svetsning. Ja, sedan följde jag med Klas som skulle ekipera sig, gick till stadsparken med Zorro och avslutade dagen med gruppmöte s/v i nämnden för funktionshindrade. Verksamhetsplan och bostadsplan var de stora frågorna att diskutera. Och nu är det tack och godnatt!

Inga kommentarer: