tisdag 8 september 2009

Dyrt att vara närsynt?

Att höra dåligt kostar inte pengar i vårt landsting - det vet jag som har fått både fantastiskt fina hörapparater och T-slinga till TV:n alldeles gratis. Att se dåligt är däremot dyrt. Men hur dyrt måste det vara?
I februari 2008 fick jag de glasögon som jag nu har på näsan. Pris drygt 8.000 kronor varav bågarna kostade lite över 2.000. Ett bra tag nu har de inte känts bra, för första gången i mitt liv har jag ganska ofta haft ont i huvudet och för att läsa har jag varit tvungen att lyfta på glasögonen. Nu har det kommit en ny optikerfirma till Örebro, med etablering i bästa läge på Drottninggatan. Deras nisch är fast pris för glasögon, c:a 2.500 för progressiva och 500 för enkelslipade - inklusive båge. Idag gick jag dit. Efter synundersökning, som visade att närsyntheten har minskat väsentligt, bestämde jag mig för både progressiva och enkelslipade. Pris med undersökning och försäkring 3.500. Inga märkesbågar precis men so what? Det man frågar sig är hur priserna kan vara så olika. Annan skillnad? Det visar sig.

3 kommentarer:

stajne sa...

Skulle kanske löna sig för mig att komma och hälsa på i Örebro när det blir dags för nya glasögon...Här har vi två optiker som båda är lika dyra.

Ebeth sa...

500 för enkelslipade med båge?!
Jag o stajne kanske ska ta oss en tur till Örebro, mina (rätt nya) glasögon är redan obotligt vinda och konstiga.

Inger sa...

Det tycker jag absolut att Ni ska göra och det är allvarligt menat. De enkelslipade kostade 500 eftersom man fick halva priset för dem pga att jag tog de progressiva. Annars kostar de enkelslipade 995 men det är billigt, det också!