onsdag 30 september 2009

I skuggan av San Siro

Vivan och Anita vid kaffebordet

Igår träffades Vivan, Anita och jag som vi brukar så där varannan månad. Den här gången var det inte lunch som gällde utan middag och teater - senkommen födelsedagspresent till Vivan från oss båda andra. "I skuggan av San Siro" hette föreställningen med undertext Han förlorade en dröm men vann sitt liv. Det hela handlade om Martin Bengtsson, en Örebrokille som från tidiga år gav järnet för att bli fotbollsproffs och lyckades. När han var 17 år fick han proffskontrakt med den italienska fotbollsklubben Inter. Livet som fotbollsproffs var tufft och efter ett självmordsförsök lade han proffsdrömmen åt sidan och återvände till Sverige, skrev en bok om sin uppgång och sitt fall.
Rollen Martin Bengtsson spelades av en ung skådis, Hans Christian Thulin. Han var ensam på scenen under hela föreställningen och klarade att åskådliggöra inte bara Martin B utan en mängd personer i kretsen kring honom - personer med olika dialekter och olika språk. En jättefin prestaion och en alltigenom fängslande föreställning.
Före föreställningen bjöd Anita på middag och efteråt återvände vi hem till henne för kaffe och god kaka - med prat om föreställningen och om mycket annat. Och så kom Klas och hämtade mig och mitt gipsade ben...
Och idag har jag ringt återbud till vår spökvandring och d:o middag i Stockholm. Den skulle ske nästa söndag. Vi får ta den snare, utan gips och krycka. Nu måste jag bara skaffa läkarintyg som styrker anledningen till återbudet.

Inga kommentarer: