fredag 18 september 2009

På Askö med svullen fot!

Alltså, hur ska man kunna njuta av promenader på Örö med svullen fot? Låt oss ta det från början: vi är på Askö och det har varit en underbar brittsommardag. Men ganska dramatisk. Det började med att jag ville ta med Zorro på svamppromenad - jag har längtat!. När vi nalkades skogen lade han sig platt på marken med nosen mot hemvägen. Det blir aldrig någon kantarellhund av honom! Så jag gick hem med honom och strövad vidare på flera svampställen - med ganska klent resultat men ändå. Under tiden gick Klas ut med Zorro och fick för sig att Zorro skulle spåra mig - i det korta koppel han hade på sig. Zorro iväg och Klas föll framlänges och tappade kopplet vilket inte hindrade Zorro från att fortsätta spåra och han försvann i fjärran. Så småningom kom han tillrätta, tack och lov.
Nu i kväll gick vi alla tre lilla kvällsrundan. Jag klev snett på höger fot. Det gjorde jätteont och resultatet är en präktig svullnad.
Örö då? Örö är en ö i ytterskärgården norr om Oskarshamn. I födelsedagspresent av Katarina och Martin och deras familjer fick Klas och jag två dagars vistelse hos paret Wiström på Örö. Höjdpunkten under vistelsen är en "sälsafari" tidigt på morgonen. I övrigt blir det strövtåg, måltider och bastu och kravlös tillvaro över huvud taget. Det passar inget vidare med en svullen fot!
Bortsett från dessa dramatiska händelser så är det underbart att vara här. Dahliorna blommar, rosorna likaså. Jag har plockat en liter av våra odlade björnbär och lite av det blev till en björnbärspaj till efterrätt idag.
I morgon åker vi till Laxemar. Där möter Christina upp och hon ska låna Zorro medan vi är på Örö. Katarina kommer också till Laxemar i morgon och vi har tänkt oss en svamppromenad i Ernhultskogarna... Sedan ska vi ha maten klar tills Christina kommer. Roligt att träffa dem båda.

1 kommentar:

stajne sa...

Stackars Dej! Inget vidare med stukad fot! Hoppas ni får det bra iallafall på Örö!
Kram från Gege