tisdag 22 september 2009

Höst i trädgården




Vi höststädar för fullt i vår asköträdgård. Lite tidigt, kan man tycka, men vi "stänger" ju på torsdag. Mycket ska göras. Gräset är klippt, rosorna har fått barktäcke för att värma sina fötter. En gång till vill jag skörda i de odlade björnbärsbuskarna. Liljelökarna är uppgrävda, de som inte klarar vinterkölden och ska förvaras i förrådet i Örebro. Idag har jag klippt ner dahliorna och det kändes inte bra. De blommade för fullt och var stora och vackra. Men knölarna måste med till Örebro. Jag fyllde vaser med nerklippta blommor, se bara.
I morgon är det pelargonernas tur. De blommar också för fullt i fyra stora krukor och ryms inte i bilen i det tillståndet. En slipper klippas ner och kan få pryda sin plats på balkongen i Örebro. De andra klipper jag ner i morgon.
Lite plommon har vi plockat idag. Små men goda. Tomaterna ville sig inte i år. Många blå vindruvsklasar finns men till ingen nytta - vi tänker ju inte trampa fram något vin.
Den brutna foten lyckas jag bättre och bättre att tämja. Idag har jag enbart använt en krycka - en stor framgång blev det när Klas lärde mig "kryckteknik" - dessförinnan gjorde jag precis tvärt om. Jag har tagit en promenad med Zorro idag, ganska kort men ändå. Den fick ju bli mycket långsammare än vad han är van vid och han kastade förundrade blickar på mig men följde mig bra.
Nu har jag pratat med Katarina - önskat henne lycklig resa och vilsam semester. Hon och Anne far till Turkiet i morgon. Och om mindre än en månad är det vår tur - Cypern!

2 kommentarer:

stajne sa...

Så vackra blommor! Och kryckan är med i kanten på den ena bilden - som sig bör..
Här kan vi inte ha några blommor i vaser - katterna - de fräcka passagerarna - välter dem!
Jag tog bort den blommande krassen från MIN trädgård häromdagen - och satte ut några fina höstblommor i stället. Det är bara att acceptera - hösten är i antågande.

Inger sa...

Hej! Ja, nu ser jag kryckan! Idag kan jag ha den längre bort, klarar ganska bra inomhus att gå utan stöd.