tisdag 18 maj 2010

I Småland

I Växjö idag köpte jag en bildläsare - som alltså för över bilder från kameran till pc:n. Så bra, det kändes ju inte bra att inte kunna förmedla vår resa också i bild. Fast idag har jag inte tagit så många bilder - de jag har tagit förmedlas här ovan.
Vi vaknade väldigt tidigt, kl halv sex gick Klas ut med Zorro. Jag trodde att jag skulle kunna sova vidare, men icke. Halv åtta åt vi frukost, för första gången i år utomhus. Solen sken från en blå himmel och det blev en skön stund - och Zorro kunde vara med. Sedan for vi iväg på nästa etapp. Vi tänkte oss beundra arontorpsrosen och vi har ju varit på deras växtplats flerfaldiga gånger genom åren. Nu var det fullt av nya villor och sommarhus i Arontorp och vi kunde inte ens hitta de vackra blommorna - snopet.
I stället gav vi oss iväg mot dagens mål, vandrarhemmet vid Osaby säteri. Först stannade vi i Boda - mitt favoritglasbruk sedan decennier. Vi kom ganska tidigt och hittade en vandringsled mellan Boda och Orrefors. Vi gick, förstås, inte ända fram utan vände efter 2,5 km - det blev ju ändå en halv mils vandring och Zorro badade i sjön både på ditvägen och på hemvägen. Sp skulle vi ju titta på glassortimentet. Döm om vår förvåning när vi insåg att man överhuvud taget inte säljer glas i Boda. Den gamla glasbutiken var förvandlad till ett luffarmuseum. Detta fick sin förklaring när vi senare kom till glasbruket i Åfors. Där frågade jag om Boda och fick veta att produktionen är nedlagd sedan flera år och att Emmaboda kommun köpt alla fastigheterna och hyr ut dem till olika verksamheter. Men den sedvanliga utställningen med Kjell Engmans glaskonst planeras som vanligt i den gamla hyttan.

Inga kommentarer: