måndag 10 maj 2010

Kvarteret Brandstationen


För länge sen deltog Klas och jag i en lokalhistorisk kurs på Arkivcentrum. Den var intressant och gav mersmak - får tid igen för sådant när den politiska eran är över. I alla fall: under kursen skrev jag en uppsats om kvarteret, där vi bor, Kv Brandstationen. Jag läste protokoll och andra gamla skrifter, husförhörslängder och kvartersbeskrivningar. Letade gamla kartor och bilder av gamla hus från kvarteret på Stadsarkivet. Så småningom blev det en uppsats, jag tryckte upp den i 34 ex, en till varje hushåll i vår bostadsrättsförening. Så glömde jag bort alltihop.
För några månader sedan kontaktades jag av Lokalhistoriska sällskapet i Örebro. De ska ge ut en bok med uppsatser från lokalhistoriska kurser och ville ha med min. Smickrad blev jag, förstås. Nu har jag fått instruktioner, 1,5 radavstånd, högst 15 sidor. Problemet är att min uppsats upptar 25 sidor när jag ökar från radavstånd 1 till 1,5! Nu har jag bearbetat och minskat ner och är nere på 20 sidor men det räcker ju inte. Så nu har jag bett redaktören för den blivande skriften om råd: vad är onödigt att ha med. I alla fall: när jag nu läste uppsatsen för första gången på flera år så tycker jag faktiskt att den fortfarande står sig... Och alla fotnoter och litteraturhänvisningar finns med som tur är.
I övrigt idag: ekonomiutskott i nämnden för funktionshindrade. En del svåra beslut att fatta i personärenden. Gruppmöte S/V för att förbereda nämndsammanträdet på onsdag. Nu är Klas på Arbetarekommunen och träffar folk (S) som kandiderar till riksdagen, kommunfullmäktige och landstingsfullmäktige.
En mild kvällssol lyser och jag ska snart gå på kort kvällsrunda med Zorro som ligger vid mina fötter och ser förtjusande ut. Vi har ännu inte avslöjat den glada nyheten för honom: på torsdag åker vi till Askö!

3 kommentarer:

stajne sa...

Zorro är verkligen jättesöt!

Anonym sa...

Grattis Inger, så jätteroligt att Din uppsats har uppskattats ! Sträck på Dig nu !

Så måste jag också säga att Zorro verkligen är söt på bilden.

Kram från Kerstin

Inger sa...

Ja, Zorro är gullig, t o m (som idag) när han badade i lervälling upp till magen!