lördag 28 november 2009

Bortsprungen hund

Ja, det gäller INTE Zorro! Men det är förunderligt hur ens referensramar kan ändras. För några år sedan hade jag väl knappt reagerat över att en hund sprungit bort. Nu känner jag varmt för den lilla bassethund som i måndags försvann i området där vi går på skogspromenader med Zorro. På något sätt delar jag hundens husses oro, trots att jag inte alls känner honom. Har hunden blivit påkörd, har hon fallit offer för något rovdjur, ligger skadad i skogen, blivit stulen? Det är stor uppståndelse, polisen har avpatrullerat vägkanterna längs den närbelägna motorvägen, hundvänner med sina hundar letar i skogen, Klas och jag håller ögonen öppna när vi rör oss i området och det gör vi ju så gott som varje dag.
En kvinna, som vi mötte idag sade att hundar lätt blir förvildade och därför inte kommer fram till snälla människor och snälla hundar. På en vecka, sade hon, kan en hund vara helt förvildad.

Inga kommentarer: