lördag 14 november 2009

Damernas detektivbyrå

Igår, på litteraturcirkeln, talade vi inte ett dugg om böcker. Vi drack kaffe och sedan ägnade vi hela träffen åt att se filmen Damernas detektivbyrå. Kerstin hade med sig den. Alla har vi ju läst de fantastiska böckerna av Alexander McCall Smith och nu var det en rolig och rörande upplevelse att se filmen med vackra landskapsbilder, snälla människor som det går väl för och eleka som får sitt straff på ett eller annat sätt. Alla torkade förstulet en tår då och då. Från träffen med litteraturkamraterna gick jag raka vägen till filmuthyrningsbutiken och hyrde samma film, tänkte den som en trevlig upplevelse för Klas. I butiken fanns också filmens fortsättning så, av bara farten, hyrde jag den också.
I går kväll hade vi filmkväll här hemma, Klas och jag. Vi hoppade över matlagningen och gick tvärs över gatan till den asiatiska restaurangen och hämtade kycklinggryta med cashewnötter. Klas tyckte lika mycket om filmen som jag och de andra i litteraturcirkeln, också han torkade bort en liten tår. Den tålde att ses två gånger t o m samma dag! I kväll ska vi se den andra, som heter Kalabalik i Kalahari.
Nu är Klas i Degerfors på förtroenderådsmöte. Förtroenderådet är partidistriktets högsta beslutande organ. I det träffas man två gånger per år. Klas är representant för vår S-förening.
Det är regn och rusk i Örebro idag. Zorro vilar vid mina fötter men jag vet att så snart jag reser mig så tänds en förväntan i hans ögon på en promenad. Han ska inte bli besviken - det är hög tid för dagens andra hundpromenad och nu längre än den tidiga morgonens kiss-promenad.

Inga kommentarer: