onsdag 18 november 2009

ECT

I kväll har jag sett på Uppdrag granskning om elchocksbehandling vid svåra depressioner. Det förefaller som att man mörkar de biverkningar som kan uppstå: kvarstående minnesluckor, kognitiva försämringar. Det visade sig också att i ett fall, som relaterades i programmet, hade patienten motsatt sig behandling men hennes make sagt ja. Då drogade man henne och förde henne till behandlingen!
En amerikansk professor - världens största auktoritet på området, presenterades han som -menade att man måste vara tydlig med vad som KAN hända. De som vill ta risken för biverkningar men chansen att bli bättre i sin depression kommer ändå att välja behandlingen. Så måste det vara, tycker jag. Informationen måste vara tydlig, allsidig och få ta sin tid, därefter måste den enskildes vilja respekteras. Så var det naturligtvis inte på 70-talet när min moster Brita behandlades med elchocker. Jag ska leta fram hennes journal och se hur det beskrevs där.

2 kommentarer:

stajne sa...

Tog nu åter fram din berättelse om Örtagårdsmästarinnan. Du skriver så inkännande och ömsint om henne, vår en gång i tiden okända moster. Samtidigt blir man tung i hjärtat när man läser den - en ung människas liv blir förött av sjukdomen. Och familjens sorg som inte egentligen fick komma till tals -

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack