onsdag 4 november 2009

Eva-gruppen

Dagen började (efter blåsig morgonpromenad med Zorro) med möte i Eva-gruppen, dvs den grupp där föreningskamraten Arne och jag varje onsdag träffar ett antal invandrare. Syftet är att hjälpa dem med träning i svenska språket. Arne och jag lär oss oändligt mycket av dessa samtal, jag hoppas att också våra samtalspartners gör det. Idag deltog en kvinna från Syrien, en man och en kvinna från Afganistan och en man från Kurdistan-Irak. Under två timmar hinner man tala om mycket. Idag handlade samtalet om situationen i Afganistan, om den nya influensan, om mäns våld mot kvinnor, om mat - och kvinnan från Syrien bjöd oss på nylagad cous cous. Mannen från Afganistan var ny i gruppen. Han berättade att han aldrig gått i skolan, att han hade en godisaffär i Kabul, kom till Sverige i början av 2000-talet med fru och fyra barn. De båda äldsta barnen läser nu till tandläkare. Vi pratade om hundar (jag visade bild av Zorro) och de båda från Afganistan berättade att man i Kabul höll hundar som vakthundar. När hussar och mattar flydde undan kriget blev hundarna kvar på gatan, där de nu går omkring och attackerar människor. Jag tror att dessa samtal bidrar till att öka de invandrades insikt i och förståelse för sättet att leva i Sverige - precis som de ökar vår förståelse för deras tidigare liv och de seder och bruk (och fördomar) som de fört med sig till Sverige.
Men så mycket kapacitet som inte kommer till användning genom denna stora arbetslöshet!
I eftermiddag sammanträde i programnämnden och i kväll valberedning. Vi jobbar fortfarande med riksdags-. landstings- och kommunfullmäktigelistorna.

1 kommentar:

stajne sa...

Intressant, det du berättar om Eva-gruppen! (Undrar bara varför den heter så...)Kul att ni också får prova på varandras speciella maträtter - det främjar ju i sig gemenskapen!
Jag blev väldigt tagen av filmen Flyga drake - av skildringen både av Afganistan och flyktingarnas villkor i det nya landet.