tisdag 3 november 2009

Höstutflykt

Majny, Irene, Gun och Kerstin




Litteratur- och skönhetscirkeln Biet har gjort sin höstutflykt idag. Hela dagen. Fem av oss sju for iväg i Kerstins bil i morse. Vårt mål var Grythyttan och Hällefors. Första anhalten var Måltidens hus eller Örebro universitets gastronomiska fakultet. En fantastisk studiemiljö för unga människor som ska bli sommelierer, kockar eller servicemänniskor inom restaurang och hotell. Vi strövade runt i det vackra huset. När vi kom till den "gastronomiska teatern" var salen fylld av unga människor som just jobbade med grundkursen i vinprovning. Vi stog utanför den öppna dörren och såg säkert avundsjuka ut. En man, som säkert var deras lärare, kom förbi och berättade vad utbildningen handlade om: att lära sig vilka viner som kommer från vilka länder, analysera och minnas smak, doft etc. Som en hel föreläsning fick vi.
Lunch åt vi i ett café vid torget i Grythyttan, välbesökt och stort sortiment.
Så fortsatte vi till Hällefors och Formens hus. Jag hade bokat in oss men utan guidning (sådan skulle kosta 3.000 kr). Även här hade vi tur: ungdomar från högskolan i Karlstad var där och de hade en guide till förfogande. Vi hängde på och fick 1 1/2 timmes föreläsning tillsammans med ungdomarna om utvecklingen inom design och form årtionde för årtionde under hela 1900-talet.
Före besöket i Formens hus hann vi med en snabb runda i Mästarnas park med skulpturer av Bror Hjort, Christian Eriksson m fl namnkunniga personer. Där tog jag bilder med min mobil och de blev inte alls dåliga! Kolla själv här uppe!
En jättefin och innehållsrik dag tillsammans med goda vänner. Men vid sidan av våra egna upplevelser fäste jag mig vid vad engagerade och uppfinningsrika människor (läs Carl Jan Granqvist och Pentti Supponen) kan göra med en bygd som hotas av åldrande och utarmning!

I kväll har så Klas och jag varit på föreläsning om hundars språk. Ganska intressant men inte med det innehåll jag hade förväntat mig, jag som trodde att jag skulle få lära mig att tolka Zorros och andra hundars signaler.

Inga kommentarer: