torsdag 5 november 2009

Om dolda normer

Igår skrev jag om att jag tror att samtalen med invandrarna i Eva-gruppen kan ha ökat deras förståelse för livet i Sverige. Men det är ju ändå bara en droppe i det stora hela. Idag läser jag i Nerikes Allehanda (tyvärr finns inte artikeln i tidningens nätupplaga) att regeringen startar en utredning om att tillskapa en särskild samhällsorientering för nykomna invandrare. Det tycker jag är jättebra! Inte blir det sämre av att Erik Amnå, här på Örebro universitet, har fått uppdraget att komma med förslag på innehåll och form för samhällsorienteringen. Jag tror som Erik Amnå, som bl a säger "jag tror att det är rätt många som inte får klart för sig vilka dolda normer som finns i samhället. Man kan skämta om att vi står i kö i Sverige och att vi kommer i tid, men de facto så är det bra att veta."
Invandrares integration i deras nya hemland är åtminstone den näst viktigaste frågan i dagens politik, tycker jag.
Den första snön kom igår. Idag har det varit blåsigt och ytterligare snö - och mer snö är på väg enligt NA. Nu mörkt och kulet. Klas och jag ska så småningom iväg till Arbetarekommunen. Vi har medlemsmöte där och ska diskutera utkast till valprogram, som är ute på remiss. Där står pinsamt lite om invandrares integration...
Nytt datum för spökvandring och -middag: den 21 mars. Den förra tiden föll på att det inte går att hoppa omkring med kryckor i Gamla stan...

Inga kommentarer: